Nordiskt Valideringsforum
  • Lösningar
  • Verktyg
  • OCN-metoden
  • Om oss
  • Nyfiken?
  • Jobba här
  • Logga in
2016-02-01

Validering av generella kompetenser

Validering av generella kompetenser
2016-02-01

Validering av ungas kompetens öppnar dörrar till arbetsmarknaden. Detta genomfördes av Studieförbunden i samverkan mellan 2015-2018.

Med generella kompetenser avser man de kompetenser personer alltid har med sig, mjukare värden som arbetsmarknaden efterfrågar allt mer. Detta ska skiljas från ämneskompetenser som är inriktade på ett specifikt område. 

De generella kompetenserna innehåller exempelvis färdigheter att hantera information, lösa problem och att samarbeta.

Studieförbundets satsning på validering av generella kompetenser fokuserade på att hitta en samarbetspartner för kvalitetssäkringen av modellen. 

Eftersom satsningen var ett pionjärarbete var det avgörande för dem att samarbeta med en partner som kunde förstå sig på vart Studieförbunden strävade samt hur organisationerna fungerar.

“För oss är det viktigt att vi kan säkerställa att valideringen genomförs med samma kvalitet oavsett om det är ABF i Pajala eller Medborgarskolan i Trelleborg som genomför den. I Nordiskt Valideringsforum hittade vi den perfekta samarbetspartnern för oss. De har lång erfarenhet och stor kompetens kring validering och är alltid väldigt lösningsfokuserade och lyhörda för våra behov.”
Göran HellmalmStudieförbunden

Studieförbunden är huvudman för det Arvsfondsprojekt som validerade ungdomar mellan 16-24 år. Projektet fick också särskilda medel för att validera nyanlända unga. I projektet fanns det möjlighet att validera generella kompetenser inom 60 olika lärandemoduler.

Studieförbunden i samverkan är bransch- och intresseorganisation för Sveriges 10 studieförbund. De bedriver verksamhet i 290 kommuner, genom 379 medlems- och samverkansorganisationer och närmare 270 000 studiecirklar samt drygt 375 000 kulturprogram per år.

  • Anders Lundberg
  • 1 February, 2016
  • Case
  • Organisation

Dela gärna detta med vänner och kollegor. Tack på förhand!

PrevFöregåendeTrepartssamverkan för validering av fritidsledare
NästaVikarier inom kommunal barn- och äldreomsorgNext

Nyfiken?

Hur kan man veta att man lär sig det som behövs inom ett visst yrke? Hur kan vi minska kompetensglappen i samhället? Här hittar du svaren.

Senaste inlägg

NBV Norr: Svenska språket – en nyckel till arbete2023-02-02
Språkutveckling i samband med validering2023-01-31
Gävle kommun: En rivstart med validering efter pandemin 2023-01-23
“Jag är helt övertygad om att det mesta lärandet sker på arbetsplatsen”2023-01-16
Vad är en OCN-bedömare?2023-01-09

Ämnesområden

  • Case
  • Inlägg
  • Nyhet
  • Utbildning

Taggar

Bransch Företag Karriär Kommun Organisation Studieförbund

Kvalitetssäkrar lärande

Metoder och verktyg som minskar kompetensglappen – till nytta för individer, företag, branscher, organisationer och samhälle

Kontakta oss

Skellefteå - Stockholm - Linköping - Lidköping
Borås - Växjö - Helsingborg
Växel 010-150 17 80
Support 010-150 17 70

Nyfiken?

NBV Norr: Svenska språket – en nyckel till arbete2023-02-02
Språkutveckling i samband med validering2023-01-31
Gävle kommun: En rivstart med validering efter pandemin 2023-01-23
Copyright Nordiskt Valideringsforum
Integritetspolicy

Nyfiken på mer?

Hur kan man veta att man lär sig det som behövs inom ett visst yrke? Hur kan vi minska kompetensglappen i samhället? Här hittar du svaren.

Senaste inlägg

NBV Norr: Svenska språket – en nyckel till arbete2023-02-02
Språkutveckling i samband med validering2023-01-31
Gävle kommun: En rivstart med validering efter pandemin 2023-01-23
“Jag är helt övertygad om att det mesta lärandet sker på arbetsplatsen”2023-01-16
Vad är en OCN-bedömare?2023-01-09

Ämnesområden

  • Case
  • Inlägg
  • Nyhet
  • Utbildning