Arbetsträning med strukturerad handledning och validering
För Emmaus Åland har arbetet med OCN-metoden gjort det lättare för handledare att både lära ut och validera kompetens hos de individer som arbetstränar hos dem. Med stöd av tydliga moduler som beskriver vilken kompetens som behövs, digitala verktyg och checklistor kommer de närmare arbetsmarknaden.
Till Emmaus Åland kommer personer från Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet för att arbetsträna. Arbetsträningen pågår under sex månader och riktar sig till personer i alla åldrar, från 18 år till över 60. Nu får de också möjlighet att validera sina kompetenser under den perioden.
– Vi har en väldigt bred målgrupp. Det kan handla om personer som precis flyttat hit men också personer med psykisk ohälsa eller någon form av beroendeproblematik. De som är i störst behov av kompetensutveckling är ofta den grupp som får minst möjligheter till det, säger Camilla Ernkrans, projektledare, Emmaus Åland.
Vi ville hitta ett sätt att stödja vår personal att handleda den här målgruppen på bästa sätt
De kom i kontakt med Nordiskt Valideringsforum och OCN-metoden några år innan de själva började arbetet. På ett studiebesök fick de informationen om hur metoden fungerade. När pandemin slog till 2020 hade de tid fundera över hur de kunde utveckla sitt eget arbete.
– Vi fastnade för hur praktiskt det var. Vi är en blandad arbetsgrupp med många olika bakgrunder. I diskussionen internt kom det fram att vi hade lite olika bilder av vad en person faktiskt behöver lära sig för att komma ut i arbete. Vi ville hitta ett sätt att stödja vår personal att handleda den här målgruppen på bästa sätt och då passade OCN-metoden, säger Camilla Ernkrans.
Emmaus Ålands arbete med lärande och validering under arbetsträning bygger på generella kompetenser för arbetslivet och grundläggande kompetenser inom handel. Olika moduler bygger upp en struktur för vad individerna ska lära sig och vad som ska valideras. De innehåller till exempel kompetenser inom medarbetarskap, kommunikation, service och kassahantering. Sju av 25 anställda på Emmaus är nu utbildade till bedömare.
– Det är en styrka hos oss, att så många är utbildade och att vi bedriver riktig verksamhet med kundservice, lagerhållning och butik. Eftersom bedömarna är ute i det praktiska arbetet tillsammans med de som ska arbetsträna har de nu, genom OCN-metoden, fått en struktur för vad de behöver lära ut och kan validera. Men detta är också en grund för kompetensutveckling för personalen, kopplat till både handledning, yrkesroll eller nya rollen som bedömare. Om jag ska bedöma någon behöver jag rannsaka mig själv, att jag har kompetens för att bedöma det, säger Camilla.
Vi måste strukturera och ge förutsättningar för individerna att lära sig och visa vad de kan.
– Vi säljer arbetsmarknadstjänster, då måste vi vara bra på det vi gör. Vi måste strukturera och ge förutsättningar för individerna att lära sig och visa vad de kan. Vi har till exempel checklistor för våra olika arbetsstationer, för att bedömningar ska bli rättvisa. Då blir det tydligt för både individen som valideras och för bedömaren hur saker och ting ska gå till.
– Vi jobbar väldigt mycket med motivation, hur vi motiverar människor att ta steget vidare. Då är validering bra. De som arbetstränar tycker också att det är väldigt roligt, säger Camilla.
Foto: Johan Holmström och Emmaus Åland