Nordiskt Valideringsforum
  • Lösningar
  • Verktyg
    • Börja här
    • Yrkesprofilering
    • Kartläggning
    • Lärande
    • Bedömning
    • Erkännande
    • Validering
  • OCN
    • OCN-metoden
    • Värdegrund
  • Om oss
    • Om oss
    • Jobba här
    • Kontakta oss
  • Nyfiken?
  • Logga in
2022-11-07

Sollentuna kommun: “Stolta deltagare gör sig redo för jobb”

Sollentuna kommun: “Stolta deltagare gör sig redo för jobb”
2022-11-07

Tydlig struktur för lärande - på arbetsmarknadsenheten i Sollentuna

Vilka kunskaper behöver deltagarna utveckla för att ta nästa steg ut på arbetsmarknaden? Arbetet med OCN-metoden i Sollentuna kommuns arbetsmarknadsenhet har lett till en ökad samsyn och något konkret för deltagarna att skriva på cv:t. 

I januari 2021 startade arbetet med OCN-metoden i Sollentuna kommun.  Nu är den en viktig pusselbit i deras arbete med arbetsträning, coachning och lärande mot arbetslivet.

– Vi behövde en metod med en tydlig struktur som går att använda just för de personer som har varit arbetssökande väldigt länge, säger Anna Östman, utvecklare och intern kvalitetssäkrare.

Nu arbetar utbildade yrkesbedömare på enheten med lärande och validering av deltagare utifrån “Kompetenser för arbetslivet”. Det är generella, överförbara, kompetenser med moduler för till exempel service, kommunikation, arbetsmiljö och medarbetarskap. Innehållet är nationellt förankrat och har tagits fram av OCN-nätverket, i nära dialog med representanter från till exempel studieförbund och arbetsmarknadens parter i olika branscher.

– Att branscherna är påkopplade när det kommer till innehållet i modulerna tycker vi är jätteviktigt. Det har blivit en tydligare samsyn i organisationen över vilka kunskaper man behöver utveckla för att ta nästa steg ut på arbetsmarknaden och deltagarna är positiva för att de ser att det ger något konkret – det är något som de kan skriva på cv:t och vara stolta över, säger Anna Östman.

Deltagarna får rätt förutsättningar att både lära sig och visa sina kompetenser

Med fokus på dialog och att skapa engagemang bland medarbetare har de nu lagt en bra grund för enhetens olika verksamheter att arbeta med lärande och validering.

– Eftersom det här är ett nytt arbetssätt måste vi lyssna in arbetsledarna. Det gäller både att se hur det fungerar ute i verkligheten och hur det fungerar för våra deltagare. Alla verksamheter har olika förutsättningar. Vi har också många deltagare med olika behov och det krävs därför att vi anpassar oss efter det och förklarar modulerna på ett begripligt sätt. Då får de rätt förutsättningar att både lära sig och visa sina kompetenser, säger Anna Östman.

Tips från Anna Östman till andra arbetsmarknadsenheter, organisationer och företag som börjar arbeta med OCN-metoden:

    1. Koppla arbetet med OCN-metoden till tydliga mål, men också till de övergripande målen för verksamheten.
    2. Var ödmjuk inför att det alltid finns mer att lära.
    3. Stötta varandra i processen.
    4. Skapa förutsättningar för alla medarbetare att arbeta enligt metoden.

Stötta varandra i processen och var ödmjuk inför att det alltid finns mer att lära.

  • Olivia Eklund
  • November 7, 2022
  • 2:14 pm
PrevPrevious12:e nivåplaceringen i SeQF
Next“Jag lär mig fort om jag får göra det praktiskt”Next

Nyfiken?

Hur kan man veta att man lär sig det som behövs inom ett visst yrke? Hur kan vi minska kompetensglappen i samhället? Här hittar du svaren.

Senaste inlägg

Pressmeddelande: <br> Generella kompetenser för arbetslivet2023-03-24
Vad är det för mening med livslångt lärande om livslångt lärande inte har någon mening?2023-03-23
Kompetensförsörjningen – en viktig del av att behålla personal2023-03-21
Nu kan du prenumerera på vår podd “Stegen till erkännande”2023-03-17
Att upptäcka sin egen kompetens2023-03-16

Ämnesområden

  • Case
  • Inlägg
  • Nyhet
  • Utbildning

Taggar

Bransch Företag Karriär Kommun Organisation Studieförbund

Kvalitetssäkrar lärande

Metoder och verktyg som minskar kompetensglappen – till nytta för individer, företag, branscher, organisationer och samhälle

Kontakta oss

Skellefteå - Stockholm - Linköping - Lidköping
Borås - Växjö - Helsingborg
Växel 010-150 17 80
Support 010-150 17 70

Nyfiken?

Pressmeddelande: <br> Generella kompetenser för arbetslivet2023-03-24
Vad är det för mening med livslångt lärande om livslångt lärande inte har någon mening?2023-03-23
Kompetensförsörjningen – en viktig del av att behålla personal2023-03-21
Copyright Nordiskt Valideringsforum
Integritetspolicy

Nyfiken på mer?

Hur kan man veta att man lär sig det som behövs inom ett visst yrke? Hur kan vi minska kompetensglappen i samhället? Här hittar du svaren.

Senaste inlägg

Pressmeddelande: <br> Generella kompetenser för arbetslivet2023-03-24
Vad är det för mening med livslångt lärande om livslångt lärande inte har någon mening?2023-03-23
Kompetensförsörjningen – en viktig del av att behålla personal2023-03-21
Nu kan du prenumerera på vår podd “Stegen till erkännande”2023-03-17
Att upptäcka sin egen kompetens2023-03-16

Ämnesområden

  • Case
  • Inlägg
  • Nyhet
  • Utbildning