OCN-metodens värdegrund
Den definition som används här lyder enligt följande ”de grundläggande värderingar som styr och formar vårt handlande och våra normer”. Vår värdegrund formuleras enligt nedan.
- Allt lärande är värt erkännande.
- Kunnandet i sig är det centrala. Inte var, hur, eller när kunnandet erhållits.
- Lika möjligheter, bästa möjligheter. För både lärande och erkännande.
OCN-metodens värdegrund vilar på fyra fundament som ska ses som förutsättningar för att vi ska kunna leva som vi lär.
- Samsyn
- Transparens
- The learner centered approach
- Bedömningens nyckelbegrepp
Samsyn handlar om en samstämmig tolkning av våra kärnvärden, vad olika begrepp står för och innebär, hur det lärande som ska ges och hur det kunnande som ska erkännas formuleras, tydliggöras och kommuniceras. Samsynen är inte bara en intern fråga utan ska även innefatta våra samarbetsparter och kunder.
Transparens handlar om vikten av att tydliggöra för individer som deltar i lär- och bedömningsprocesser syfte, mål, vilka förväntningar som ställs på den deltagande individen, men även vikten av återkoppling, feedback och feedforward, såväl i lär- som bedömningsprocess. Transparens handlar också om att upplägg och underlag för lärande och bedömning måste vara tydligt och tillgängligt för intern likväl som extern granskning och jämförelser.
The learner centered approach innebär att fokus ska ligga på individens lärande och kunnande och att individens aktiva deltagande är centralt och styrande. Syfte, motivation, egenmakt, kravställan och medvetandegörande är
viktiga begrepp och beståndsdelar.
Bedömningens nyckelbegrepp syftar till att skapa en rättssäkerhet för alla inblandade parter och en trovärdighet för de lärande verksamheter som bedrivs och de bedömningar avkunnande som görs. Nyckelbegreppen är den röda armeringstråden som binder alla fundamenten samman och får det att hänga ihop.
Den struktur vi byggt upp med en operativ kvalitetssäkringskedja bestående av Bedömare, Intern kvalitetssäkring, Extern kvalitetssäkring och stödfunktioner, samt med policys, styrdokument och kontinuerlig uppföljning och översyn säkerställer en värdegrundsbaserad lär- och bedömningsprocess, med en hög grad av integritet och förutsättningar att hantera avvikelser.
Vi lever och verkar i en värld där det precis som Einstein sa ”är lättare att spränga en atom än en fördom”. För att ändra det förhållandet kopplat till lärande och erkännande så ska vår värdegrund vara både levande och styrande. Det utvecklings- och förändringsarbete som vi både driver själva och tvingas till på grund av förändringar i omvärlden ska hela tiden bottna och ta sitt avstamp i vår värdegrund. Värdegrunden måste därför alltid hållas aktuell och vara föremål för diskussion och genomlysning.
Kontakta oss
Vill du veta mer? Vi håller gärna i en workshop där vi kan hjälpa er att hitta rätt väg för att kartlägga och kvalitetssäkra lärandet i er verksamhet.
Kungsholmstorg 10
112 21 Stockholm
Växel 010-150 17 80
Support 010-150 17 70
Skellefteå – Stockholm – Norrköping – Linköping – Lidköping – Borås – Växjö – Helsingborg