Kompetensstandarder underlättar rekrytering och introduktion
I juni 2022 gick startskottet för ett intensivt arbete inom badbranschen. För att möta den stora utmaningen i att rekrytera och utveckla personal med rätt kompetens började arbetet med att skapa insteg i branschen – för målgruppen nyanlända.
Mycket har hunnit hända sedan dess. Två kompetensstandarder har tagits fram. De tydliggör de kunskaper och färdigheter som medarbetare inom badbranschen behöver och underlättar både rekrytering och introduktion.
Utifrån kompetensstandarderna har också verktyg för lärande och validering, kartläggning och språkstöd tagits fram.
– Redan nu ser vi resultat av arbetet. Språkstödet har varit till stor hjälp och det hela grundar sig i en tydlig modell. Vi är väldigt glada över att Arbetsförmedlingen nu också fortsätter stötta vårt arbete framåt, säger Kari Tryde, Svenska Badbranschen.
Nordiskt Valideringsforum har varit ett stöd i arbetet med att ta fram en modell som genom struktur för lärande och validering stödjer branschens behov av kompetensförsörjning. Det skapar en kvalitetssäkrad process med verktyg anpassade till branschens faktiska behov.
2023 fortsätter satsningen med fokus på att utveckla språkstöd och lärmoduler för grundläggande kompetenser i arbetslivet – för att underlätta individers väg till ett arbete i badbranschen. Det kommer också att fokusera på att informera och stödja verksamheter för att stödja deras arbete med kartläggning, lärande, bedömning och erkännande av kompetens.
Håll utkik – inom kort kommer ni att få läsa mer om olika nyckelpersoner i badbranschens arbete med kompetensförsörjning.
Projektet genomförs av Svenska Badbranschen, tillsammans med Svenska Badmästareförbundet, Svenska Livräddningssällskapet och arbetsmarknadens parter Sobona och Kommunal, med stöd av främjandemedel från Arbetsförmedlingen.
I arbetet med de två kompetensstandarderna har både privata och kommunala aktörer inom badbranschen varit delaktiga.