”Vi hjälps åt att driva de viktiga frågorna framåt”
Badbranschens stora satsning fortsätter. För att skapa en gemensam grund och en sammanhållande kraft i det nya arbetet med kompetensförsörjningen har Svenska Badbranschen bildat den nya ”Nätverk kompetens”.
Det har varit en snabb process för Svenska Badbranschen. På bara några månader har en ny modell för lärande och validering tagits fram. Med gemensamma krafter driver de nu arbetet med att sprida kunskap och stödja verksamheter att komma i gång.
Genom OCN-metoden blir vägen framåt tydligare och målet är solklart: Ökade möjligheter att driva väl fungerande badanläggningar med fokus på kvalitet och gästernas säkerhet och trivsel.
– Hela processen med OCN-metoden är bra. Den säkerställer att alla delar går rätt till – att vi får en kvalitetssäker validering till exempel, säger Kari Tryde, Svenska Badbranschen.
Kari Tryde har en lång erfarenhet i branschen. Hon har sett ett stort behov att ta ett gemensamt grepp om kompetensförsörjningen i många år. En enkät som skickades ut 2022 visade också att många badanläggningar har svårt att rekrytera personal med rätt kompetens.
– Det är tack vare alla samarbetsparter som vi nu kan föra det här arbetet framåt – alla vill det här och ser att det behövs. Vi hjälps åt att driva de viktiga frågor som vi behöver ta tag i gemensamt. Branschen blöder och vi måste helt enkelt göra något för att både skapa möjligheter att rekrytera rätt personal och samtidigt utveckla kompetensen hos befintlig personal, säger Kari.
Där är OCN-metodens ett stöd. De kompetensstandarder som tagits fram förankrar och förtydligar den kunskap och de färdigheter som krävs för att arbeta på en badanläggning. Kartläggning och validering görs med stöd av digitala verktyg. Lärandet kan ske direkt på arbetsplatsen.
– Jag tror inte – jag vet att det är det här vi behöver! Vi har redan sett hur det utvecklar personer och verksamheter och nu fortsätter vi på den banan, säger Kari.
Projektet genomförs av Svenska Badbranschen, tillsammans med Svenska Badmästareförbundet, Svenska Livräddningssällskapet och arbetsmarknadens parter Sobona och Kommunal, med stöd av främjandemedel från Arbetsförmedlingen.
I arbetet med yrkesprofilerna har både privata och kommunala aktörer inom badbranschen varit delaktiga.