Frölunda Torg har med CentrumAkademin nominerats i prestigeladdade kategorin Best Innovation i NCSC Awards Best Shopping Center. Den sociala innovationen baseras på validering med OCN-metoden.
– Vi är otroligt stolta att vårt sociala arbete börjar uppmärksammas i hela landet, flera andra köpcentrum följer nu vårt exempel, säger Tobias Heurlin, Biträdande centrumchef Frölunda Torg.
NCSC, Nordic Council of Shopping Centers, arbetar för en kontinuerlig utveckling av nordiska köpcentrum och handelsplatser, som en integrerad del av samhället. För att stödja utvecklingen av branschen arrangeras NCSC Awards där Nordens bästa köpcentrum koras.
I år har Frölunda Torg nominerats i kategorin Best Innovation, I denna kategori prioriteras nytänkande och innovation, det som faller utanför det traditionella och skapar nytta och mervärde för besökare och centrumet. Här belönas särskilda insatser som just jobbsatsningen CentrumAkademin som juryn uppmärksammar med sin nominering.
Som första köpcentrum i Sverige drog Frölunda Torg igång projektet CentrumAkademin under hösten 2017 med målet att få in människor i arbetslivet, och satsningen har blivit en succé som andra köpcentrum i landet nu börjar ta efter.
Konceptet är enkelt: personer som av olika skäl har hamnat i utanförskap, är arbetssökande och som bor i området runt Frölunda Torg har erbjudits validerad praktik hos olika verksamheter på köpcentrumet.
– Det finns en tydlig och genomgående plan för både tillvägagångssätt och uppbackning som ger en trygghet för alla inblandade, därför blir detta ett projekt som är lätt att haka på. Det är klart att det blir intressant för andra fastighetsbolag som vill ta socialt ansvar, att ta efter en modell som bevisats funkar och faktiskt ger effekt, Vanja Fürst, samordnare på Kompetenscenter Göteborgs stad.
I juryns motivering heter det bland annat:
”…ett spännande projekt med innovation utanför de traditionella ramarna. Upplägget som sådant har öppnat upp för nya möjligheter för handlarna som enkelt har kunnat rekrytera praktikanter vilket samtidigt öppnat upp för nya arbetstillfällen inom de mer utsatta samhällsgrupperna. En eloge för att man i detta fall vidgat ramarna för den kreativa kraftens verkan. Ett utmärkt exempel på vilket ansvar en fastighetsägare och ett köpcentrum kan ta för att även bidra till ett bättre samhälle och plats där människor vistas”
CentrumAkademin görs i samarbete mellan Kompetenscenter Göteborgs Stad, Arbetsförmedlingen, Skandia Fastigheter/Frölunda Torg, Skandias stiftelse Idéer för livet samt idéskaparen Stig-Arne Bäckman.
Här kan du läsa mer:
Dela gärna detta med vänner och kollegor. Tack på förhand!