Grundläggande anställningsbarhet
Vad behöver en individ kunna för att fungera på en arbetsplats? Svaret ligger i ”Kompetenser för arbetslivet”, en kvalifikation som är nivåplacerad inom SeQF av Myndigheten för Yrkeshögskolan. Nu finns det program för både lärande och validering för just dessa kompetenser. De påvisar grundläggande anställningsbarhet och öppnar upp dörrar mellan yrkesområden.
”Grundläggande generella kompetenser för arbetslivet”. Det kan uppfattas som ett svårt och långt begrepp men det står för de kunskaper och färdigheter som behövs på alla arbetsplatser, i olika stor utsträckning. De är uppdelade i moduler som förenklar både lärande, bedömning och erkännande av kompetenser.
Kompetenser som ingår är ”Medarbetarskap”, ”Kommunikation i möte med andra människor”, ”Samarbete i arbetsgrupp”, ”Arbetsmiljö och säkerhet”, ”Digitala verktyg” och mycket mer.
Nytt digitalt lärprogram
Grundläggande generella kompetenser för arbetslivet kan vara en utmaning att lära ut. Det kan betraktas som ett väldigt brett och allmänt område: ”Var ska man börja?”
För att stödja till exempel pedagoger eller handledare i arbetet med lärande finns ett digitalt lärprogram som stöd – LÄR Kompetenser för arbetslivet. Det grundar sig på kvalifikationen – de kunskaper och färdigheter som krävs för att en individ ska närma sig eller stärka sin ställning på arbetsmarknaden.
"Otroligt bra program, det har vi saknat när vi har arbetat med validering för "Kompetenser för arbetslivet" och där vi tidigare har behövt göra eget material för att kunna förklara för deltagarna om olika begrepp och dilemman."
- Handledare i en kommunal arbetsmarknadsenhet
Flexibelt och anpassningsbart
I lärprogrammet kan individen själv, steg för steg, gå igenom olika delar som ingår. Genom text, bild och film blir informationen tillgänglig för individen som sen kan testa sina kunskaper i de frågor som finns efter varje avsnitt.
I samma plattform finns också digitala program för självskattning och validering, vilket sänker tröskeln för att individen slutligen ska kunna få sina kompetenser bedömda och erkända.
Lärprogrammet kan anpassas efter olika syften och målgrupper. Det kan till exempel fungera som…
… en fristående utbildning.
… en integrerad del i andra utbildningar.
… ett underlag för lärande på arbetsplatsen, till exempel under praktikperioder.
… en förberedelse inför validering.
… en viktig komponent i arbetsmarknadsinsatser.
… ett komplement till språkutveckling eller språkutbildning.