Synliggjorda kompetenser stärker deltagarnas ställning på arbetsmarknaden
Medborgarskolan Nord utvecklar och validerar deltagares kompetenser i Kommunikativ svenska. Beviset är ett sätt att både närma sig och stärka sin ställning på arbetsmarknaden.
– Tidigare har de fått ett intyg för den utbildning de har gått men nu har de också möjlighet att få ett bevis för vad de faktiskt kan och har lärt sig, säger Carina Burvall, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan i Skellefteå.
Arbetet med validering på Medborgarskolan Nord grundar sig i moduler för Kommunikativ svenska och Kompetenser för arbetslivet. Där ingår både läs- och hörförståelse, skrivande och muntlig svenska. Nivåerna för språkkunskaperna följer det europeiska ramverket för språk (A1-C2).
Genom validering av Kompetenser för arbetslivet synliggörs också andra kompetenser hos individens som kan vara till nytta i olika arbeten. Det handlar till exempel om medarbetarskap, bemötande och kommunikation. Valideringarna på Medborgarskolan Nord sker i grupper om max åtta personer, vissa delar görs också digitalt.
– Det är viktigt att avdramatisera arbetet med bedömning, så att det inte blir en provsituation. Bedömarna har också fått lära sig hur de ska tänka för att göra konkreta iakttagelser. De är vana vid att möta målgruppen men i valideringen behöver man ge konkreta exempel på hur individen visar vad den kan, säger Susanne Gunnarsson, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan i Lycksele.
– Man kan också se att deltagarna blir väldigt stärkta av det här, fortsätter Carina Burvall.
Deltagarna blir väldigt stärkta av det här!
Arbetet med valideringen började 2014 i ett projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden. Där arbetade Sveriges 10 studieförbund tillsammans med Nordiskt Valideringsforum. Det var där modulerna för Kommunikativ Svenska och Kompetenser för arbetslivet togs fram.
– I norra Sverige råder en låg arbetslöshet men det finns i stället en kompetensbrist, framför allt inom vården och hemtjänsten. Ett arbete där svenska språket är väldigt viktigt, eftersom det handlar om möten med människor, säger Carina Burvall.
De som deltagit i validering på Medborgaskolan Nord har framför allt kommit från asylverksamhet och Trygghetsrådet (TRR). (Trygghetsrådet är en omställningsorganisation för tjänstemännen inom privat sektor.)
Carina Burvall arbetar själv som bedömare och Susanne Gunnarsson som intern kvalitetssäkrare.
– Det är likvärdigheten som är styrkan i vår validering, att man får visa vad man faktiskt kan, inte bara vilka utbildningar man har. Man bedöms utifrån samma material oavsett vilket studieförbund man arbetar med och vi har samma arbetssätt oavsett vem bedömaren träffar. Det är fantastiskt inspirerande att se hur det fungerar, säger Susanne Gunnarsson.
Det är likvärdigheten som är styrkan i vår validering.
I samband med coronapandemin fortsatte Medborgarskolan Nord också att utveckla möjligheten att delta digitalt.
– Det har gjort det möjligt för arbetsgivarna att erbjuda sina medarbetare att öva svenska på arbetstid. De har tyckt att det varit väl investerad tid! Tiden för att byta om, resa till en annan plats har försvunnit och det blir enklare för fler att utveckla sig, säger Susanne Gunnarsson.
Tips till andra som börjar arbeta med validering:
- Förankra material och hela valideringsprocessen med alla i organisationen.
- Ta stöd av personer som arbetat med validering tidigare.
- Börja med en mindre grupp och få moduler för att komma i gång med det nya arbetssättet ordentligt.