”Att enas om en definition har varit viktigt eftersom kunskap och kompetens ska värderas lika oavsett var, hur och när en individ har lärt sig någonting.”
Västerås stads arbetsmarknadsenhet arbetar med att få individer som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden att nå en egen, hållbar försörjning genom arbete eller studier. De fick insikten om att validering kan göra stor skillnad för arbetssökande och bildade en arbetsgrupp med medarbetare och chefer från alla enheter inom kommunen. Målet var att skapa ett gemensamt synsätt på validering:
“Nu vill vi att validering ska vara ett förhållningssätt och inte en arbetsuppgift”
Genom OCN-metoden och ett praktiskt samarbete med kommunens restaurangenhet lyckades de säkerställa kompetens hos både nyanställda och befintliga medarbetare utifrån restaurangenhetens behov.
Olika roller inom restaurang- och köksbranschen bröts ner till olika moduler och program. Det både underlättade och synliggjorde de kompetenser som individen kan lära sig på arbetsplatsen och vilka kompetenser hen kan lära sig på annat håll. Där ingår inte bara yrkesspecifika kunskaper utan också generella kompetenser så som ramar och regler som gäller på en arbetsplats och hur service och bemötande fungerar i praktiken.
Upplägget skapade en tydlig bild av vad individen behöver lära sig för att kunna få ett arbete i branschen och det blev ett bra underlag för samtal med arbetssökanden.
Vill du veta mer om hur en valideringsprocess går till?
Läs mer om hur validering skapade ett gemensamt språk för Västerås stad på arbetsgivarorganisationen Sobonas hemsida.