“Att nå ut med information om detta är avgörande för framtiden”
Samuel Bohlander arbetar som badvärd i Göteborg. Han är också representant för Kommunal i arbetet med att ta fram kompetensstandarder. Under hösten 2022 påbörjade han sin utbildning till yrkesbedömare – ett arbete som ger resultat för både verksamhet och personal.
Samuels arbete börjar med en kartläggning av kompetens hos personal, för att få en grund att stå på inför valideringen. Han ser positivt på det gemensamma tag som branschen tar för att stötta en hållbar kompetensförsörjning för aktörer inom bad.
– En stor utmaning de senaste åren har varit att man bedömt medarbetare olika. Det ska inte spela någon roll vart i landet du söker/rekryterar ny personal, det är samma ”grundkompetens” som efterfrågas. Med detta material så får vi till en lägsta nivå samtidigt som jag anser att det är viktigt för branschen i stort, säger Samuel.
Hur ser du på valideringens roll för badbranschens framtida kompetensförsörjning?
– Jag har själv träffat medarbetare som, innan de kom till Sverige, inte vetat om att man kan jobba och försörja sig på att jobba med vatten/simhall. I deras hemländer är det en fritidssyssla som inte ger inkomst på samma sätt. Intresset och kunskapen finns fortfarande kvar men de vet inte att det finns ett rekryteringsbehov i våra anläggningar. Att nå ut med information om detta är avgörande för framtiden, säger Samuel.
Vad har du för tankar om din roll som yrkesbedömare och representant för kommunal i det här arbetet?
– Det är två olika roller som kräver olika förutsättningar. Som bedömare har jag en viktig roll för kartläggningar och genomförandet av en validering. Att kunna ha ett coachande arbetssätt samtidigt som jag ska kunna göra bedömning på ett rätt och rättvist sätt. Kommunikationen mellan chef/arbetsledare/deltagare och mig som bedömare behöver vara tydlig och öppen.
– Som representant för Kommunal ligger fokus mer på att säkerställa att förutsättningar för medlemmar säkras genom att SAM (Systematisk Arbetsmiljöarbete) finns med i hela processen. Att känna att kompetensen inte finns på en anläggning kan leda till en ohälsosam arbetsmiljö. Fokus är också att se över att de olika yrkeskategorierna gör det dem ska och inte blandar ihop de olika uppdragsbeskrivningarna. Detta ser olika ut beroende på hur arbetsgivarorganisationerna är utformade exempelvis skillnader mellan kommunal och/eller privat drift av anläggningen, säger Samuel.